به گزارش راهبرد معاصر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در مورد شورای رقابت گفت: شورای رقابت مصوب مجلس است و قانون آن را تشکیل داده و صلاحیتهایش را مجلس به شورای رقابت واگذار کرده و طبیعتاً دولت هم باید مجری قانون باشد و اگر تصمیمی بخواهد گرفته شود مجلس باید تصمیم بگیرد.
وی افزود: نگاه دولت در خصوص بازارهای مختلف این است که با افزایش تولید و فراهم شدن شرایط واردات بازار به سمت رقابت پیش رود؛ وقتی بازار رقابتی شود هم قیمتها کنترل میشود و هم کیفیت در رقابت افزایش مییابد.
بهادری جهرمی تصریح کرد: در ابتدای دولت بیش از 170 هزار خودروی ناقص و نیمه کاره در پارکینگها مانده بود که یکی از محورهای دستور رئیسجمهور کاهش خودروهای انباشتشده بود که هماکنون به حد خوبی کاهش یافته و در حالت استانداردی قرار گرفته است.
وی در مورد هدف رشد 50 درصدی تولید خودرو ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید با رشد بیش از 40 درصدی در سال 1401 از مرز یک میلیون و 347 هزار خودرو گذشت و در سال اول برنامه دولت محقق شد و در سال 1402 هم برنامه دولت به صورت کامل محقق میشود.
سخنگوی دولت افزود: برای ارتقای کیفیت، تولید خودروهای تیبا، سمند، 405 و تیبا 2 متوقف شد و خودروهای جدیدی که استانداردهای بالاتری دارند مثل شاهین، تارا و اطلس افزایش تولید دارند.
وی در مورد تولید خودروهای برقی گفت: با کمک شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای خودروسازی تولید خودروهای برقی به مرحله اجرایی رسیده است و ایستگاههای شارژ برقی هم در برخی نقاط در حال افتتاح هستند.
بهادری جهرمی در مورد واردات خودرو اظهار کرد: آئیننامه واردات خودرو پارسال در دولت تصویب شد و برخی رفت و برگشتها نیز داشته است تا در آئین نامه نهایی اصلاحات لازم انجام شود که در حال پیگیری است.
سخنگوی دولت در مورد عرضه خودرو هم گفت: در سامانه یکپارچه شفافیت و نظارت کافی وجود دارد و امکان ارائه خودرو خارج از این سامانه مقدور نیست و نظارت مؤثری بر این شیوه عرضه وجود دارد. هرچند این سامانه نیازمند اصلاحات و ارتقاهایی است.
وی با بیان اینکه خروج خودروهای فرسوده مراحل مقدماتی پیگیری شد و اقداماتی در فاز اجرایی صورت گرفت اما نیازمند این است که هم شرایط خودورسازان آماده عرضه باشد و هم صلاحیت خریداران احراز شود تا دچار خاطرات تلخ گذشته نشویم و صنعت به نابودی کشانده نشود. دولت به جد پیگیر است./ تسنیم